چوب راش: خواص و کاربرد

چوب راش یک گونه چوبی پربرگ، سخت و سنگین است که به‌ویژه به دلیل رنگ‌های روشن و رفتار عالی آن قبل از انواع پرداخت‌ها شناخته می‌شود. این یک گزینه بسیار رقابتی با توجه به فراوانی آن است، به ویژه به لطف جنگلداری پایدار.

برای قرن ها به دلیل رفتار نامناسب در برابر رطوبت و “برتری بلوط”، گونه ای که شباهت های مهمی با آن دارد، چوبی نادیده گرفته شده است. تا زمانی که کشف شد که با استفاده از قطران می توان بدون مشکل به عنوان تختخواب راه آهن استفاده کرد، از آن پس دیگر تقریباً به طور انحصاری به عنوان هیزم استفاده نمی شد.

این درخت چوب گردو بزرگ است که می تواند به 40 متر برسد و 300 سال عمر کند. آب و هوای بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد را دوست ندارد.

راش همچنین یک گونه بسیار ارزشمند برای جنگلداری است، زیرا می تواند در محیط های بسیار متنوع رشد کند. برای حدود 50 سال یکی از گونه های مورد استفاده برای احیای جنگل در شمال اروپا بوده است.

انواع راش
دو نوع اصلی راش به بازار عرضه می شود: اروپایی (Fagus sylvatica) و آمریکایی (Fagus grandifolia). در این مقاله به اولین مورد می پردازیم.

به طور کلی، راش اروپایی خواص بهتری دارد: چگالی آن تا حدودی کمتر است، اما مقاومت بیشتری دارد و خواص کشسانی و مکانیکی بهتری دارد. همچنین کمی تیره تر است.

ویژگی های چوب راش
رنگ: چوبی است روشن، حتی مایل به سفید و بسیار همگن. چوب طبیعی راش با گذشت زمان رنگ زرد متمایل به قرمز خاصی پیدا می کند، اما هنوز کاملاً سبک است. بسیار معمول است که آن را تحت یک فرآیند تبخیر قرار دهیم که آن را تیره می کند و به رنگ های قرمز مایل به نارنجی می رسد. این همان چیزی است که به چوب راش تبخیر شده معروف است و عجیب است که بسیاری از مردم فکر می کنند که این رنگ طبیعی راش است.

عیوب مشخصه: تنش های رشد. قلب قرمز کاذب به دلیل حمله کروموژنیک.

فیبر: مستقیم

دانه: ریز و یکنواخت.

سختی و چگالی: چوبی است سنگین و تقریباً 710-730 کیلوگرم بر مترمربع.

سختی: چوبی نیمه سخت و چوب حصیر با 4 در تست مونین است

ماندگاری: در تماس با رطوبت به راحتی می پوسد و به حمله حشرات و قارچ ها حساس است. استفاده از درمان های محافظتی ضروری است.

ثبات ابعادی:

ضریب انقباض حجمی: 0.51%. چوب نسبتاً عصبی.
رابطه بین انقباضات: 2.05%. تمایل به پوشش
ویژگی های مکانیکی:

قیمت چوب

مقاومت خمشی: 1000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
مقاومت فشاری: 580 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
استحکام کششی موازی: 1200 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
مدول الاستیسیته: 150000 کیلوگرم بر متر مربع
کارایی: چوبی آسان برای کار با آن در نظر گرفته می شود. همچنین یک گزینه عالی برای چرخش و خم شدن است، زیرا به خم شدن در اثر بخار واکنش بسیار خوبی نشان می دهد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.